פורסם בתאריך

השקת ספרי "הרוח הלא מודעת": דבריה של פרופ. עמיה ליבליך

בקבוצת הלימוד שלנו של הקבלה, חברותי מלמדות אותי שאני צריכה ללמוד מהלב, ולא דרך השכל. זה לא קל. גם כשהשכל כבר די זקן.

תמיד כילדה נודעתי בזה שאני יכולה למצוא שכל בכל מיני דברים מסובכים, גם באוניברסיטה. היה לי שם של אחת שמסכמת 'פשוט' את המסובך ביותר. רק אני ידעתי כמה הרבה מופסד בהצגה פשוטה שכזו, ורק לימים הבנתי שאולי יש בזה באמת איזשהו השג…

אז גם כאן הסבר פשוט למה שלמדתי מרותי בספר הזה:

המבנה המסובך של הקבלה, ומה שלוקח ממנה אייגן באופן חלקי הוא של שלוש פנים, כמו 3 קודקודים של משולש המתנועע במרחב:

בפן של הניסיון להבין את אלוהים – תיאולוגיה

בפן של להבין את עולם המציאות (מלכות) – מדעי הטבע, מדעי החברה

בפן של להבין את האדם – פסיכולוגיה

מה שמתעתע הוא המעבר בין הפנים האלה. שלושת ההוויות האלה משקפות זו את זו ומעצימות זו את זו כמו ספירלה אינסופית.

כל הזמן מתבקשת הצגה גרפית רב ממדית בתנועה (מיכל רובנר אולי והאנשים המתקרבים, נפרדים, מתקרבים אצלה) ויחד עם זה בלימוד שלנו מתבררת ההבנה שזה מבנה שלעולם לא נצליח להמחיש אותו.

 

הספר הזה, כמו לימודי הקבלה שלנו, פוגש אצלי את שלוש הפנים הללו:

בשבילי, בגלל החינוך הדתי, על הפן הראשון, מהות האלוהים, בכלל אסור לשאול ולדבר. "במופלא ממך אל תחקור".

בפן השלישי, הפסיכולוגיה, לימדו אותי שצריך להגיד רק מה שאפשר להוכיח באופן מדעי… לכן בעטתי בפסיכולוגיה. והפסיכולוגיה של אחד כמו אייגן – תארו לעצמכם!

דווקא בפן של הבנת המציאות למדתי במשך החיים שרבות הסתירות ויש צורך למצוא מרחב להכיל את כולן. שזו המשימה ההתפתחותית שלנו, ואני חושבת שעל זה כולנו נסכים כאן.

הספר של רותי מבהיר לי הרבה דברים, אבל גם מסבך תפיסות פשוטות שהייתי רוצה להחזיק אצלי בבחינת לעשות סדר ושקט בעולם המסובך שלי ממילא.

שני ציטוטים שאני לוקחת מהספר:

" יש מובן שנהייה משמעותי דווקא אם יכולים להרפות ממנו" (115)

"רבי נחמן טוען שאין אמונה אלא במקום שיש בו ספק" (172)

לסיום משהו על רותי, שגם עושה סתירה נוספת המתייחסת לכותרת "הרוח הבלתי מודעת": מה זה???

בלתי מודע, אני מכירה, אבל מהי רוח?

גרשום שולם מבחין בין נפש, רוח ונשמה.

ציטוט משולם: "נפש זה חיים. כל אדם נולד עם נפש. אך בבחירתו ובהתפתחותו הרוחנית תלוי הדבר אם אמנם יזכה להוריד מאוצר הנשמות או ממקום שמיימי אחר, שבו שרויות הנשמות, את רוחו ונשמתו שלו" (328).

כלומר, לכל יצור יש נפש, אבל כדי לזכות ברוח צריך לעבוד מתוך כוונה. אז זה מה שרותי עושה כאן.

One thought on “השקת ספרי "הרוח הלא מודעת": דבריה של פרופ. עמיה ליבליך

  1. אכן נגע לליבי שעמייה ספרה איך התעוררה להאזין לחכמת הלב, שרק כך חכמת השכל והגוף הופכות לאחד. כמו שגם נאמר בהשקת ספרך זכר ונקבה את האדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *