Posted on

ראיון עם מבקר ואוצר האמנות בארי שוואבסקי – פרק ד' ואחרון

ר. אחת האמניות האהובות עלי היא מרינה אברמוביץ ובמיוחד בזכות הפרויקט שלה במומה – "האמן נוכח". היא ישבה שם בדממה, ואנשים יכלו לבוא ולשבת מולה. עבורי זה היה מדהים. חשבתי שזוהי פרדיגמה חדשה באמנות שלוקחת בחשבון את התודעה. זו הייתה עבודת אמנות על תודעה. היא ישבה שם, בדממה מוחלטת, ואנשים ישבו מולה וחוו חוויות שונות. זו הייתה עבודה על חוויה, על תודעה…

ב. עבורי אין פה מן החדש. ההיבט החדש היה שהיא עשתה עם עצמה כאדם מה שהפסל תמיד עשה. למעשה הייתי המום. לא הייתי אחד מהאנשים שישבו מולה כי לא רציתי לחכות בתור, אבל הייתי שם וראיתי אותה. הייתי עד לכך. נדהמתי שלעתים היא נראתה כמו פסל מסוים של מאטיס, ונדהמתי מהכוח וההתמדה שלה לקיים את הסגירות הזו כפסל. חשבתי שזה דבר מאד עוצמתי כי זה היה אדם שהופך לפסל. הצופה יכול היה להיות לכוד בתוך הקשר הויזואלי הזה, אבל ברור לי שהיחס לאדם שונה מהותית מהיחס בין הצופה לפסל, במיוחד אם רגילים לרעיון שאתה יכול לשבת ולהביט בפסל במשך זמן ממושך כל כך בדרך זו. אני בעצם מאד מתעניין בעובדה שבאמנויות, בתיאטרון או בכל מיצג אחר, אנחנו מסוגלים להביט באנשים בדרך שונה מהרגיל. עברתי חוויה לפני זמן, שהשאירה בי חותם עמוק. זה היה בפתיחה של תערוכת אמנות, הייתה שם אישה שהייתה אחת מהאורחים בפתיחה. הבטתי בה זמן ממושך, עוד ועוד, וחשבתי – אני מכיר אותה, אני מכיר אותה, אבל אני לא יכול להיזכר מי זאת! אני בטוח שפגשתי אותה קודם!

לא יכולתי למקם אותה. אחרי שעזבתי, נזכרתי שהיא הייתה זמרת בלהקה שנכחתי בהופעתה, כך שהבטתי בה בעוצמה רבה במשך שעה כאשר הופיעה כזמרת. לכן חשתי באופן לא מודע שיש לי קשר מאד אינטנסיבי אתה, שהכרתי אותה, למרות שלא יכולתי להבין איך ומאיפה…

ר. ראית אותה בהקשר אחר.

ב. אבל הסיבה היחידה שיכולתי להביט בה באינטנסיביות גדולה כל כך בלי באמת להכיר אותה הייתה שהיא הופיעה. כאשר אתה מסתכל על שחקן שעומד על במה, כאשר אתה מסתכל על מוזיקאי שמנגן, או על אמן מיצג כמו מרינה אברמוביץ ואתה מתבונן בהם מקרוב, לא מאצטדיון גדול, אלא מקרוב מאד בשטח מיצג קטן, אתה חווה חוויה מאד אינטנסיבית שבו בזמן היא חד צדדית, כי למופיעים אין את אותו קשר לאיזשהו אדם בקהל. הם אולי אפילו לא יכולים לראות את הקהל, תלוי בתנאי התאורה. לדוגמא כאשר אני מקיים ערבי קריאת שירה, על במת תיאטרון, וכל מה שאני יכול לראות זה את האורות, ואני לא באמת יכול לראות אנשים. עבורי הדבר הזה של מרינה עם המיצג "האמן נוכח",  באופן מסוים הולך מאד לכיוון המנייריסטי ולא לכיוון הבארוקי, כיוון שהיא צריכה לקיים סוג של סגירות עצמית במצב זה, למעשה להגן על עצמה מהאינטנסיביות של מבטו של הצופה, ומאיפה שאני ישבתי ואיך שזה נראה לי, למרות שהיא הביטה באינטנסיביות רבה בעיני היושב מולה היא לא…

ר. לא הייתה נוכחת?

ב. היא הייתה רק נוכחת אבל לא תקשרה. היא פשוט הניחה לעצמה להראות בדרך שונה מהרגיל .

ר. אבל היא קראה לעבודה "האמן נוכח" ואני הרגשתי שהנקודה העיקרית היא הנוכחות. לפסל אין את התודעה שיש לאדם.

ב. אבל את לא יודעת מהי תודעתה. את יודעת בהגדרה שיש לה תודעה.

ר. אני חושבת שכאשר אתה יושב מול מישהו, ויש נוכחות בחדר, אתה יכול לחוש בכך. זהו הקשר אני-אתה שמדבר עליו מרטין בובר. זהו סוג של קשר בין תודעה לתודעה. אולי קשר עם הלא מודע של האחר. אני יודעת זאת מחוויות שעברתי עם אנשים פסיכוטיים. פסיכוטיים יכולים לקרוא את הלא מודע שלך. פעם כשנכנסתי לבית חולים לחולי נפש, בדיוק אשפזו מישהו עם "סינדרום ירושלים" (מי שמאמין שהוא המשיח). הייתי פסיכולוגית מתחילה ועברתי לידו. חשתי חמלה כלפיו. כשחזרתי אמר לי: "תודה!", וכששאלתי על מה ענה: "בגלל שראית אותי". הייתה איזו נוכחות בינינו שהוא יכול היה לקרוא אפילו שלא דיברתי איתו. אני מרגישה שסוג כזה של נוכחות בין אנשים, ביחס לאמנות, הוא משהו חדש. אולי זוהי הפרדיגמה החדשה באמנות או משהו שמצביע לכיוון חדש לאמנות. אני לא בטוחה. אני רוצה לצטט את הפילוסוף האמריקאי קן וילבר שאמר בקשר לאמנות נשגבת: "אמנות נשגבת נשפטת על פי יכולתה לעצור את נשמתך ובו בזמן למחוק את האגו שלך ולבטל את הזמן". אתה עומד מול ציור, ואתה לא רוצה שזה יגמר. אתה מהופנט על ידו. כך שיש סוג של נוכחות. אני לא בטוחה שזה עדיין תקף היום, אבל אני חושבת שבעבודתה של מרינה אברמוביץ יש כיוון חדש לאמנות. מה דעתך?

ב. אני לא רואה את הכיוון החדש במובן הזה. אני חושב שזו דרך חדשה לגלם משהו שכבר ידוע, אבל באותו זמן אני חייב לומר שאם יש בכך מן החדש, במובן אליו את מתכוונת, אולי אנחנו נכיר בכך מאוחר יותר, כיוון שאפשר לומר שנוצר משהו חדש רק אם משהו אותו לא ראינו עדיין מתפתח ממנו. כך שנכון שאני אולי רואה זאת במונחים של מה שאני כבר יודע אבל אם מישהו אחר רואה זאת במונחים של מה שהוא לא יודע, ועושה עם זה משהו, זה יכול בדיעבד להפוך להתחלה של משהו חדש.

ר. קראתי במאמר של איב אלין בואה – "אמנות – פעולת האבל", על מותה של האמנות, ואחר כך חקרתי במשך זמן מה Art Brut וOutsider Art . הובר דמיש אמר בעקבות אמנות זו שהדחף היצירתי או הדחף ליצור תמיד יתקיימו. אנשים תמיד ישבו בחדרם ויעשו אמנות, כך שלעולם לא יבוא קץ האמנות. הוא התנגד לסוג האמירות הללו שיש סוף לאמנות, סוף לסובייקט, סוף להיסטוריה.

ב. גם אני מתנגד לעמדה כזו, כי אני חושב שיש סיפורים מסוימים שמגיעים לקיצם, בדרך שסיפור הרנסנס הגיע אל קיצו, או המודרניזם או המופשט. אבל בסופו של דבר יפתחו ערוצים חדשים אליהם יפנו הדחף וההכרח הזה.

ר. אם כך ישנו הכרח, ישנו דחף. תודה. היה מרתק.

11 thoughts on “ראיון עם מבקר ואוצר האמנות בארי שוואבסקי – פרק ד' ואחרון

  1. Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you spending some time and energy to put this information together. I once again find myself spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

  2. I must thank you for the efforts you have put in writing this website. I'm hoping to see the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my very own website now 😉

  3. I'd like to thank you for the efforts you've put in writing this blog. I really hope to view the same high-grade content from you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal website now 😉

  4. Howdy! This post could not be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I most certainly will send this article to him. Pretty sure he'll have a great read. I appreciate you for sharing!

  5. Spot on with this write-up, I really think this web site needs a great deal more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the info!

  6. Excellent web site you have got here.. It’s difficult to find quality writing like yours nowadays. I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

  7. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article plus the rest of the site is very good.

  8. May I simply say what a relief to find someone who actually understands what they're talking about on the web. You actually realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people must read this and understand this side of the story. It's surprising you aren't more popular since you certainly have the gift.

  9. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am having difficulties with your RSS. I don’t know the reason why I can't join it. Is there anyone else having identical RSS issues? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

  10. Hey there! Would you mind if I share your blog with
    my zynga group? There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thank you

  11. Awesome issues here. I am very satisfied to see your article.
    Thanks a lot and I am taking a look forward to touch you.
    Will you please drop me a mail?

    My blog post: latest fashion trends

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *